پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

دانشگاه شیراز

دانشکده آموزش­های الکترونیکی

پايان‌نامه كارشناسي ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات

(مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی)

عنوان:

بررسي تغييرات رابط کاربري بر نحوه تعامل کاربر با شبکه هاي اجتماعي و ارائه مدل

استاد راهنما:

دکتر مصطفی فخراحمد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

فصل 1- مقدمه………………….. 2

1-1- تاریخچه تعامل بشر با کامپیوتر:………………… 2

1-2- شبکه‌های اجتماعی:………………… 3

1-2-1- چرا کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی می شوند؟…………………. 5

1-2-2- انواع شبکه‌های اجتماعی: …………………6

1-3- تعاریف تجربه کاربری و اهمیت پرداختن به آن:………………… 8

1-3-1- تعریف تجربه کاربری:………………… 8

1-3-2- اهمیت تجربه کاربری:………………… 8

1-4- ارزیابی مکاشفه ای :………………… 9

فصل 2- مروری بر ادبیات پژوهش و مبانی نظری…………………… 11

2-1- سادگی طراحی واسط کاربری: …………………11

2-2- جستجوی برجسته و تابعی : …………………12

2-3- طراحی دکمه‌های برجسته : …………………13

2-4- جدایی عناصر :………………… 13

2-5- فرم‌های ساده و قابل بهره گیری :………………… 14

2-6- به روز رسانی به موقع :………………… 14

2-7- کاربرمحور بودن واسط کاربری : …………………14

فصل 3- پیشینه پژوهشی…………………… 17

3-1- دیده شدن وضعیت سیستم :………………… 20

3-2- ایجاد ارتباط یک به یک بین سیستم و دنیای واقعی:…………. 20

3-3- کنترل کاربر و آزادی :………………… 21

3-4- رعایت استاندارد و سازگاری : 21…………………

3-5- جلوگیری از خطا :………………… 21

3-6- شناخت به جای دوباره فراخوانی : …………………22

3-7- انعطاف‌پذیری و کارایی : …………………22

3-8- طراحی زیبا و حداقلی :………………… 22

3-9- کمک به کاربران برای تشخیص و رفع خطا و بازگشت به حالت قبل از خطا:……. 23

3-10- راهنما و مستندات سیستم:………………… 23

فصل 4- روش انجام پژوهش……………………. 26

4-1- روش‌های ارزیابی بهره گیری شده و توجیه بهره گیری از آنها:………………… 26

4-2- چرخه مورد بهره گیری در پژوهش:………………… 28

4-3- پرسشنامه:………………… 28

4-3-1- انتخاب شرکت کنندگان:………………… 30

4-4- مراحل انجام پژوهش:………………… 30

4-4-1- انجام ارزیابی مکاشفه ای:………………… 30

4-4-2- تست کاربر…………………35

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

4-4-3- اندازه گیری میزان موفقیت و سختی:………………… 43

4-4-4- مطالعه میزان کارایی بر اساس معیار زمانی:………………… 44

4-4-1- نظاره میدانی:………………… 46

فصل 5- بحث و نتیجه‌گیری…………………… 48

فصل 6- پیشنهادها و فرصت‌های پژوهشی آینده…………………. 51

6-1- پیشنهادها:………………… 51

6-2- فرصت‌های پژوهشی آینده: …………………52

چکیده:

با در نظر داشتن افزایش بهره گیری از اینترنت و رفع بسیاری از نیازهای کاربران از طریق وب، پژوهش در مورد کاربردها، امکانات و نحوه تعامل کاربران با وب اهمیت ویژه ای یافته می باشد. یکی از تکنولوژی‌هایی که در2 دهه اخیر مرکز توجه محققان و همچنین کاربران بوده می باشد، شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر وب هستند. با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر وب بسیاری از کاربران تمرکز خود را بر روی ایجاد ارتباطات جدید و یا حفظ ارتباطات قدیمی با بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی معطوف کرده اند. با در نظر داشتن تأثیر شبکه های اجتماعی در زندگی حرفه ای و نیز ایجاد و حفظ ارتباطات، نحوه تعامل کاربر با شبکه اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

هدف از انجام این پژوهش مطالعه میزان کاربپذیری شبکه های اجتماعی با تکیه بر تجربه کاربری بهره گیری کاربر از لینکدین می باشد تا بر اساس معضلات موجود در این شبکه بتوان مبنایی برای طراحی واسط کاربری شبکه های اجتماعی ایجاد نمود. بدین مقصود از روشی مطرح در تعامل بشر و کامپیوتر موسوم به ارزیابی کاشفه ای بهره گیری شده می باشد که برای بالا رفتن ضریب اطمینان از روش تست کاربر بر اساس سناریو بهره گرفته شده می باشد.

روش ارزیابی مکاشفه ای یکی از روش‌های ارزیابی میزان کاربردپذیری می باشد. ارزیابی کاربردپذیری شاخه ای از علم تعامل بشر با کامپیوتر می باشد که به مطالعه میزان رضایت کاربر در هنگام کا با سیستم می پردازد. این روش بیشتر در مطالعه واسط کاربری نرم افزار‌ها و وب سایت‌ها کاربرد دارد. برای دستیابی به اعتبار بیشتر، از ترکیب ارزیابی مکاشفه ای و تست کاربر بر اساس سناریوهای از پیش مشخص شده بهره گیری شده می باشد که در ادامه به گونه کامل توضیح داده خواهد گردید. در این پژوهش با به کارگیری روش ارزیابی مکاشفه ای در کنار بهره گیری از سناریوهایی که تمامی ابعاد مورد مطالعه را دربرمی گیرند، به مطالعه رفتار کاربر و نیز مطالعه معضلات مطرح شده توسط کاربران پرداخته می گردد. با انجام ارزیابی مکاشفه ای لیستی از معضلات کاربران در تعامل با شبکه اجتماعی لینکدین مشخص گردید. برای اعتبارسنجی و اطمینان از نتایج به دست‌ آمده از روش مذکور، از روش تست کاربر بهره گیری گردید.

پس از مطالعه رابط کاربری در مرحله اول و ارسال چک لیست بر اساس چک لیست ارزیابی مکاشفه ای نیلسون، برای 60 نفر در رده سنی 16 تا 40 سال، از سوی 38 نفر پاسخ دریافت گردید. چک لیست مذکور برای 30 زن و 30 مرد ارسال گردید و از سوی 17 زن و 21 مرد پاسخ دریافت گردید. در طول انجام این ارزیابی 48 مورد مشکل مربوط به طراحی واسط کاربری توسط کاربران گزارش گردید.

برای اعتبارسنجی و اطمینان از معضلات گزارش شده در روش ارزیابی، با 7 نفر داوطلب سناریوهایی که از پیش تهیه دیده شده بود و تمامی جنبه های مورد ارزیابی را در بر می گیرد و با بهره گیری ازستناریو ها میزان موفقیت 88% گزارش شده می باشد.

در ادامه به صورت کامل به روش انجام و نتایج حاصل از پژوهش پرداخته خواهد گردید.

فصل نخست: مقدمه

1-1- تاریخچه تعامل بشر با کامپیوتر

تحقیقات در زمینه تعامل بشر و کامپیوتر باعث ایجاد تغییرات اساسی در دنیای کامپیوتر شده می باشد. تعامل بشر با کامپیوتر مطالعه و پژوهش در زمینه کاربردپذیری[1] می باشد و بیشتر در مورد درک و تولید نرم‌افزارها و دیگر تکنولوژی‌هایی می باشد که افراد از آنها بهره گیری می‌کنند. در طول دو دهه گذشته تعامل بشر و کامپیوتر مرکز توجه تحقیقات علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی و رفتارشناسی قرار گرفته می باشد. مطالعه رفتار کاربر در مقابله با تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری یا سایر تنظیمات از شاخه‌های علم تعامل بشر با کامپیوتر(Human Computer Interaction-HCI) می باشد که با رویکرد روانشناسی در بهبود سیستم‌های طراحی شده برای کاربران به کار می رود. علم “تعامل بشر و كامپيوتر” اولين باردر سال 1975 مطرح و شناخته گردید. در سال 1980 به عنوان شاخه اي مستقل از علم مطرح گردید و نيز اولين كتاب در اين زمينه در سال 1983 چاپ گردید.[2] اين مبحث پس از مطرح شدن اين شاخه از علم توجه گروه بسيار زيادي از متخصصان سيستم و برنامه نويسان و طراحان رابط كاربري به آن جلب گردید زيرا تا آن وقت در طراحي سيستم‌هاي كامپيوتري به تأثیر كاربر توجه زيادي نشده بود. هدف از پرداختن به این علم میان رشته ای ایجاد متدولوژی‌ها و پروسه‌های طراحی رابط کاربری، ایجاد متد‌های برای تغییر رابط‌های کاربری جدید، تکنیک‌های سنجش و مقایسه رابط‌های کاربری،پیاده سازی رابط‌های کاربری جدید و تکنیک‌های تعامل، پیاده سازی مدل‌های توصیفی و پیشگویانه[2]و تئوری‌های تعامل بوده می باشد. هدف طولانی مدت تعامل بشر و کامپیوتر نیز طراحی و ساخت سیستم‌هایی می باشد که کمترین مانع و مشکل را برای مدل شناختی کاربران و آن چیز که کاربران از کار کردن با سیستم طراحی شده می دانند، ایجاد نماید.[3] کاربرد پذیری، ثبات، امنیت، سادگی ارتباط با شبکه اجتماعی و رابط کاربری همه از مواردی می باشد که در طراحی و حتی بازبینی و اعمال تغییرات در این بستر ارتباطی بایستی مورد توجه قرار گیرد. در بخش‌های بعدی به صورت کامل به این موضوع پرداخته خواهد گردید. بعضی از علت های موفقیت این علم کاملاَ ریشه در تکنولوژی دارد: تعامل بشر با کامپیوتر معضلات زیادی را تشخیص داده و برای حل آنها راه حل‌های مناسبی در حوزه علوم کامپیوتر ارئه کرده می باشد. برای مثال در ایجاد تغییر در واسط کاربری، سیستم‌های مدیریت واسط کاربری، راهنما‌های سیستم .

سایر علت های به گونه عمده فرهنگی می باشد: این علم موجب شده می باشد که در صورت بهره گیری افراد غیر فنی از کامپیوتر و سایر تکنولوژی‌های وابسته، تاثیرشان بر زندگی فرد مشخص باشد.

مطالعه رفتار کاربر در مقابله با تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری یا سایر تنظیمات از شاخه‌های علم تعامل بشر با کامپیوتر(Human Computer Interaction-HCI) می باشد که با رویکرد روانشناسی در بهبود سیستم‌های طراحی شده برای کاربران به کار می رود. علم “تعامل بشر و كامپيوتر” اولين باردر سال 1975 مطرح و شناخته گردید. در سال 1980 به عنوان شاخه اي مستقل از علم مطرح گردید و نيز اولين كتاب در اين زمينه در سال 1983 چاپ گردید.[2] اين مبحث پس از مطرح شدن اين شاخه از علم توجه گروه بسيار زيادي از متخصصان سيستم وبرنامه نويسان و طراحان رابط كاربري به آن جلب گردید زيرا تا آن وقت در طراحي سيستم‌هاي كامپيوتري به تأثیر كاربر توجه زيادي نشده بود. هدف از پرداختن به این علم میان رشته ای ایجاد متدولوژی‌ها و پروسه‌های طراحی رابط کاربری، ایجاد متد‌های برای تغییر رابط‌های کاربری جدید، تکنیک‌های سنجش و مقایسه رابط‌های کاربری،پیاده سازی رابط‌های کاربری جدید و تکنیک‌های تعامل، پیاده سازی مدل‌های توصیفی و پیشگویانه[3]و تئوری‌های تعامل بوده می باشد. هدف طولانی مدت تعامل بشر و کامپیوتر نیز طراحی و ساخت سیستم‌هایی می باشد که کمترین مانع و مشکل را برای مدل شناختی کاربران و آن چیز که کاربران از کار کردن با سیستم طراحی شده می دانند، ایجاد نماید.[3] کاربرد پذیری، ثبات، امنیت، سادگی ارتباط با شبکه اجتماعی و رابط کاربری همه از مواردی می باشد که در طراحی و حتی بازبینی و اعمال تغییرات در این بستر ارتباطی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

1-2- شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی متشكل از گروهی از افراد یا سازمان‌های دارای سلیقه یا منافع مشترک هستند که برای دستیابی به اهداف خاص گرد هم می آیند. پیشینه اولین ارتباطات و شبکه‌های مجازی به کاربران ایمیل می رسد. اولین شبکه‌های اجتماعی در غالب گروه‌های Usenet برای افراد با علایق یکسان شکل گرفت که افراد عضو گروه که در آن وقت بهره گیری کنندگان از اینترنت غالباً برنامه نویسان و همگی دغدغه‌های یکسانی در مورد بکارگیری تکنولوژی داشتند. از امکانات منحصر به فرد این شبکه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط بین افراد از طریق چت روم‌ها بود. از آنجایی که اولین شبکه‌های اجتماعی کاربران مختص خود را داشتند، در بین مردم عادی و کاربران کامپیوتر شناخته شده نبودند.[1]

[1] Usability

[2] Descriptive and Predictive Models

[3] Descriptive and Predictive Models

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 79

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان