پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

دانشگاه شیراز

سمینار ویژه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات

عنوان:

تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

استاد درس:

دکتر محمدرحیم اسفیدانی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

چکیده ………………… 2

مقدمه……………….. 5

مفهوم تجارت الکترونیک…………………. 6

تاريخچه تجارت الكترونيكي………………… 6

ويژگي‌هاي تجارت الكترونيكي………………… 7

منافع به‌كارگيري تجارت الكترونيكي براي سازمان‌ها و مشتريان آنها ……………….8

سطوح بلوغ سازماني در ارتباط با تجارت الكترونيكي………………… 8

‌موانع و محدوديت‌هاي فراروي تجارت الكترونيكي………………… 9

بیمه……………….. 10

بیمه الکترونیک…………………. 10

سابقه تحقيقات و مطالعات انجام گرفته داخلی………………… 11

‏سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجی………………… 12

بيمه و مراحل تجارت الكترونيكي………………… 13

رويكرد شركت‌هاي بيمه به خدمات بيمه‌اي الكترونيكي………………… 13

اهداف و کاربرد……………….. 14

مسائل و معضلات فراروی صنعت بیمه……………….. 15

مطالعه بیمه الکترونیکی جهت افزایش کارایی در صنعت بیمه……. 16

تاثيرات تجارت الكترونيكي بر بيمه……………….. 17

ريسك الكترونيكي : فرصتي براي صنعت بيمه……………….. 20

تسهيلات شركت‌هاي بيمه‌گر براي كاربران اينترنتي………………… 23

وضعيت بهره گیری از تجارت الكترونيكي در بيمه هاي خارجی……… 23

وضعيت بهره گیری از تجارت الكترونيكي در بيمه هاي ايران…………… 25

راهکارها و پیشنهادات………………… 28

نتیجه گیری………………… 31

منابع و مآخذ……………….. 32

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

چکیده:

امروزه توسعه و بهبود فرآيندهاي تجاري محور اصلي توسعه اقتصادي هر كشور محسوب مي‌گردد و برخورداري از سهم قابل قبولي از تجارت جهاني هدف مدنظر دولت‌هاي جهان می باشد[9]. قرن حاضر که به عصر اطلاعات معروف شده می باشد؛ پدیده‌هایی را به همراه آورده می باشد که ضمن نوظهور و ناشناخته بودن، موجب تحول اساسی در مراودات تجاری و اقتصادی کشورها شده می باشد و تجارت الکترونیک مانند مهمترین این پدیده هاست که الزاماتی را هم به همراه دارد. عمده ترین این الزامات بانکداری الکترونیک و در کنار آن بیمه الکترونیک می باشد که البته کمتر به آن پرداخت شده می باشد[7]. با در نظر داشتن تمرکز شرکتها بر کسب وکار الکترونیک، بیمه الکترونیک می‌تواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای شرکتها به وجودآورد.      

بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای با بهره گیری از واسطه‌های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق می گردد. به بیانی دیگر، به معنای بهره گیری از روش‌های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه‌ای می باشد. بیمه الکترونیک حاصل تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و بهره گیری از آن در صنعت بیمه باعث افزایش ظرفیت تولید، تخصصی شدن فعالیت ها و بهبود سرعت و کیفیت خدمات خواهد گردید[6].

بیمه الکترنیکی به عنوان یک تکنولوژی جدید بنا به علت های مختلفی در افزایش کارایی شرکتهای بیمه موثر می باشد. این قبیل خدمات هزینه‌های اداری را از طریق فرآیند اتوماسیون کسب و کار کاهش داده و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌بخشد. همچنین از این طریق کارمزد پرداختی به واسطه ها از طریق فروش مستقیم بیمه‌نامه به مشتری کاهش می‌یابد[5].

بهره گیری از تجارت الكترونيك كاهش چشمگير هزينه‌هاي معاملاتي، دسترسي آسان به اطلاعات، افزايش درصد فروش، بالا رفتن قدرت انتخاب مصرف‌كنندگان، كاهش و حذف محدوديت بازار، افزايش تعداد عرضه‌كنندگان كالاها و در نهايت افزايش توان رقابت و رقابتي شدن بنگاه‌ها، بخش‌ها و اقتصاد ملي مي‌گردد.

بيمه الكترونيكي نيز كه كاربرد اينترنت و فن‌آوري اطلاعات در توزيع و توليد خدمات بيمه‌اي می باشد يكي از زير مجموعه‌هاي تجارت الكترونيك محسوب مي‌گردد كه همگام با توسعه اينترنت، بسط و گسترش يافته و بهره گیری از آن در سال‌هاي اخير در كشور‌هاي مختلف مرسوم شده‌می باشد. بررسي تاثير تجارت الكترونيك بر شركت‌هاي بيمه هدف اصلی این مطالعه بوده می باشد. تاكيد بر مفهوم بيمه الكترونيكي، مزايا و ملزومات آن، تأثیر آن در صنعت بيمه و ضرورت در نظر داشتن اجراي موفق آن در جنبه هاي مختلف بازار بيمه مورد بحث قرار گرفته می باشد.

مقدمه:

مقایسه تحولات سه دهه اخیر حاکی از آن می باشد که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلافات مربوط به انقلابی می باشد که در این دهه‌ها رخ داده می باشد. شرايط و روشهاي انجام كسب و كار مدام در حال تغيير و تحول بوده و هر روزه گزينه‌هاي بيشتري در اختيار كسب و كارها قرار مي‌گيرند.گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده می باشد. امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته می باشد. تجارت الکترونیک یکی از نمونه های عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی می باشد. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده و تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه‌ها و رویه‌های تجاری گذشته ایجاد کرده می باشد. یکی از مصایق تجارت الکترونیک، بيمه الكترونيكي می باشد که به عنوان بخشي از تجارت الكترونيك و موجي كه كمتر از انقلاب صنعتي نيست در دنيا از رشد بي‌سابقه‌اي برخوردار بوده می باشد و بيمه و به گونه كلي موسسات مالي مانند صنايعي هستند كه تجارت الكترونيك مي‌تواند تأثیر بسزايي در رشد و توسعه آنها ايفا كند، چرا كه صنعت بيمه صنعتي می باشد با حجم زیاد اطلاعات، لذا داراي زمينه مناسبي جهت بهره گیری گسترده از تكنولوژي اطلاعات مي‌باشد[2].

بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای با بهره گیری از واسطه های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق می گردد. به بیانی دیگر، بیمه الکترونیکی به معنای بهره گیری از روش‌های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه‌ای می باشد[4]. بیمه الکترونیک علاوه بر کاهش دادن هزینه‌های اداری و مدیریتی (داخلی) از طریق مکانیزه شدن مراحل کار، باعث می گردد تا نوعی ارتباط شبکه‌ای بین واحدهای شرکت‌ها به وجود آید و اطلاعات مدیریتی ارتقا پیدا کند. همچنین خریداران هزینه کمتری خواهند داشت. بيمه الكترونيك زماني تحقق خواهد يافت كه مخاطبان آن از آن استقبال نموده و سعي در بكارگيري آن داشته باشند[2].

اما با وجود این مزایا، موانع و چالش‌های زیادی در استقرار بیمه الکترونیکی هست که در یک دسته بندی کلی، شامل موانع ساختاری، زمینه‌ای و محتوایی می گردد. ایجاد زیرساخت های لازم در این راستا مانند مهم‌ترین اولویت‌های لازم در ارائه بیمه الکترونیکی می باشد[2]. تنظيم چارچوب مقاله به اين صورت می باشد كه آغاز

تجارت الکترونیک و مسائل و ویژگی های آن مطرح گردیده، سپس با مطالعه مقالات مختلف درخصوص بیمه الکترونیک مسائل پیش روی صنعت بیمه و نیز مزایای بهره گیری از تجارت الکترونیک در این صنعت و تاثیر آن بر بخش های مختلف مطالعه گردیده و در انتها راهکارها و پیشنهادات جهت پیشروی هر چه بهتر تجارت الکترونیک در این صنعت را مطالعه خواهیم نمود.

مفهوم تجارت الکترونیک:

تعاريف مختلفي براي تجارت الكترونيكي ارائه گرديده می باشد برخي از اين تعاريف عبارتند از:

تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری در قالب یک فرآیند الکترونیکی می باشد. در تعریفی دیگر هر شکلی از مبادلات که در آن طرفین ذی‌نفع به جای تبادلات فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند[9].

«تجارت الكترونيكي، به معناي انجام معاملات تجاري بين مشتريان و عرضه‌كنندگان، به صورت الكترونيكي مي‌باشد كه بيشتر از طريق شبكه اينترنت براي برقراري اين ارتباط الكترونيكي بهره گیری مي‌گردد.»

«تجارت الكترونيكي عبارت می باشد از مبادله ارزش‌ها به صورت Online بين سازمان‌ها و شركاي تجاري، كاركنان و مشتريان آنها بدون وجود محدوديت‌هاي زماني و مكاني.»[4]

«تجارت الكترونيكي عبارت می باشد از مبادله كالا و خدمات از طريق شبكه‌هاي رايانه‌اي مانند شبكه جهاني اينترنت.»[3]

به گونه اجمالي مي‌توان گفت كه تجارت الكترونيكي عبارت می باشد از مجموعه فعاليت‌هاي اقتصادي و كسب و كار كه از طريق ارتباطات الكترونيكي به انجام مي‌رسد و هر فعاليتي را دربر مي‌گيرد كه چه در داخل سازمان و چه در ارتباط با مشتريان و تامين‌كنندگان آن ارزش ايجاد مي‌كند.

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 32

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان